Onderzoekend leren

Hoogbegaafde kinderen leren graag top-down. Ze overzien eerst de hele stof en duiken dan de diepte in om meer te weten te komen. De didactiek van het onderzoekend leren past hier goed bij.


In een klas of plusgroep wordt een onderwerp aangebracht, dat tot de verbeelding van de kinderen spreekt. Met een pakkende introductie en een aantal spannende activiteiten waarbij ruimte is voor de kinderen om zelf te ontdekken, komen ze meer te weten over het onderwerp. Deze kennis roept vooral weer veel vragen op. In groepjes komen de kinderen tot een geschikte onderzoeksvraag. Deze vraag moet interessant, enkelvoudig én in de klas uit te voeren zijn. Er wordt een onderzoeksplan geschreven en het onderzoek wordt uitgevoerd. Dit kan door het doen van proefjes, het afnemen van enquêtes of het vergelijken van literatuur. Na afloop beschrijven de kinderen de uitkomst van het onderzoek en trekken ze conclusies. Dit hele proces mogen ze presenteren aan hun groepsgenoten, ouders of misschien wel het bedrijfsleven. Mogelijk komen er uit het onderzoek nog vervolgvragen die verder onderzoek vergen (stap 7).

Wilt u hier meer over weten? Het wetenschapsknooppunt Nijmegen heeft enorm veel informatie en kant en klare projecten op haar website staan. De didactiek en de projecten zijn door hen ook beschreven in een aantal zeer betaalbare boeken die via de site aan te schaffen zijn.